woensdag 11 november 2009

Minder Google AdSense brengt meer op!

Meer en meer mensen plaatsen Google AdSense advertenties op hun website om zo een centje bij te verdienen. Achteraf blijken de Google AdSense advertenties niet zo goed op te brengen als verwacht. Nogthans heeft men gebruik gemaakt van verschillende Google advertentieblokken en staat hun site er vol van.

De misvatting omtrent Google AdSense advertenties

De meeste geloven "Hoe meer Google AdSense advertenties ik op mijn website plaats, hoe meer geld ik ga verdienen".

Dit is in beperkte mate correct. Hoe meer advertenties je op een website plaatst, hoe groter de kans is dat je bezoeker op een advertentie klikt. Door het aantal Google advertentieblokken op je site te verhogen, zal de Click-Through Rate (CTR) van je Google AdSense inderdaad omhoog gaan. Dus hoe meer mensen op je advertenties klikken hoe meer geld je verdient, of niet?

De werking van Google Adwords
De gebruikers van Google Adwords, zorgen ervoor dat er Google AdSense advertenties op je site kunnen getoond worden. Voor een bepaalde zoekterm, bieden zij een bepaald bedrag. Neem bijvoorbeeld de zoekterm " geld lenen". Deze zoekerm is zeer populair bij de Google Adwords gebruikers. Er worden dan ook verschillende prijzen geboden voor dit zoekwoord. De Google Adwords gebruiker die het meeste geld biedt voor dit zoekwoord, krijgt de hoogste positie in Google AdSense advertentie vertoningen. De bieder met het tweede hoogste bod, krijgt de tweede plaats enzovoort.



Vanaf de vierde plaats wordt het al minder interessant en gaan de Google Adwords gebruikers een pak minder geld bieden voor datzelfde zoekwoord. Men spreekt hier van het Google Bid Gap. Het bid gap tussen de eerste en de vierde positie kan soms meerdere euro's bedragen omdat er in verhouding vanaf de vierde positie minder op de advertenties wordt geklikt.

Het minder is beter principe
Met het minder is beter principe, bedoelen we dat door minder Google AdSense advertenties op je website te vertonen, de inkomsten drastisch kunnen omhoog gaan. Dit komt omdat er enkel nog op dure advertenties kunnen geklikt worden. Daarom gebruik je best geen Google AdSense advertentieblokken met 6 tot 8 advertenties maar eerder de kleinere banners met maximaal 3 advertenties. Op mijn website heb ik onlangs het aantal advertenties verminderd, wat resulteerde in een verdubbeling van mijn eCPM waarde. Het is dus zeker de moeite om het aantal advertentieweergave drastisch te verminderen.

Google AdSense advertentieblokken
Nu we het aantal advertenties per advertentieblok hebben aangepast heb ik nog een andere tip. Zorg ervoor dat de Google advertenties niet lijken op advertenties. Hiermee bedoel ik dat het soms beter is geen omkadering te gebruiken rond de advertentieblokken. Zorg ervoor dat het lettertype en de kleur van de advertentieblokken, overeenkomen of samengaan met de lay-out van van je pagina's. Advertenties komen op die manier minder bedreigend over waardoor men sneller op de Google AdSense advertenties gaat klikken.

Een reactie posten